30 Haziran 2017 Cuma

ÖLÜMÜ KUCAKLAMAK, YAŞAMI KUTLAMAK

Amerikalı oyun tasarımcısı, mizahçı, yazar, eğlence teorisyeni, eşsiz bir kişilik Bernard Louis De Koven. Uluslararası impro camiasının yakından tanıdığı, 2012 Applied Improvisation Network San Francisco Konferansı'nın onur konuğu Bernie, kanser teşhisi ile karşılaştığında neler söylemiş. Deepfun isimli sitesinde paylaştığı yazının çevirisinden öğreniyoruz. Doğaçlamanın temel prensibi “Evet, Ve...” ölümle yaşam arasında işletildiğinde nasıl bir tavır çıkıyor karşımıza. Bernie bizi başka bir oyuna davet ediyor...


ÖLÜMÜ KUCAKLAMAK, YAŞAMI KUTLAMAK

Teşhisi aldıktan kısa süre sonra kendimi hastanede peş peşe testlere tabi tutulurken buldum. Teşhis; sanırım dördünce seviyede kanseriniz olduğunu söylediklerinde olan bu. Kan testleri. Hiç bu kadar çok test tüpü göremezsiniz. Ve tabii ki şu şekil taramalar, bu şekil taramalar, röntgenler, möntgenler.

Bu süreçte hakikaten şefkatli, ilgili ve aslına bakarsanız sevgi dolu insanlarla tanıştım. Demek istediğim öyleymiş gibi davranmıyorlardı, gerçekten öyleydiler. Tam anlamıyla benim için oradaydılar. O zamana kadar hiç böylesine sıcaklık ve profesyonellikle karşılaşmamıştım. Benim durumumda birçok insanla karşılaşmışlardı mutlaka. Belki de yüzlercesiyle. Ama buna rağmen bana özel biriymişim gibi davrandılar. Onların profesyonel becerilerine ihtiyaç duyan eşsiz biri gibiydim. Sanki ben gibiydim.

Ben de her zaman olduğu gibi davrandım; şaka yaptım, kahakaha attım, takdir ettim, teşekkür ettim, hayran kaldım, onlarla konuştum, işleriyle ilgili bilgiler öğrendim, azizvari harikalıkları karşısında huşu içinde kaldım.

İşte bu sıralar bende ters giden birşeyler olduğuna dair kuşkulanmaya başladım. Demek istediğim gerçekten, derinden, temelde birşeyler yanlıştı. Yani Bernie, ölüp gidiyorsun. Ve ben bunu sanki aşka düşmüş gibi yaşıyordum.

Ben de eski bir aşkı kucaklayan aşık gibi, gerçekten de dopdolu bir hayat yaşamış biri gibi ölümü kucaklamaya karar verdim. Yetmişbeş yıl. Bunun elli yılını hayatımın aşkıyla evli olarak geçirdim. İki sevgili çocuk, altı güzeller güzeli torun. Bana kalan ne varsa, çevremdeki sevgi dolu insanlarla birlikte geçirmek için yaşamı kutlamak. Herşeyi.

Yani sonuç olarak yaptığım budur.
Daveti kabul etmek.
Ölümü kucaklamak.
Yaşamı kutlamak.

Kısa bir zaman sonra diğer yolu deneyecek ve ne olduğunu göreceğim.


Bernard Louis De Koven


Çeviri: Koray Tarhan

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder