GİRİŞ
Darwin ‘Hayatta kalma, eninde sonunda, değişebilme ve geliştirebilme yeteneğine bağlıdır’ der. Bir doğaçlama gösteride sahnede kalabilmemizi sağlayan şey de budur.
Dünyaya annelerimizden doğarak
geldik. Ondan sonra ne
yaşayacağını söyleyen bir senaryoya ulaşan yok. Okuyup ezberleyeceğimiz diyaloglar ya da bir uzman
tarafından hazırlanmış mizansenler, sonunun ne olacağını bildiğimiz sahneler de
yok. Hayatı oyun oynayarak, riske
girerek, hata yaparak ve deneyimlerimizi bilgi haline getirerek
öğreniyoruz. Bütün bunları
yaparken kendimizi güvende hissediyorsak yüzümüzde hep bir gülümseme
beliriyor. Birlikte kahkaha
atmayı, birbirlerimizin omuzlarında ağlamayı seviyoruz. Anılarımızı anlatacağımız
ve bizi dinlerken o anları yeniden yaşamamızı sağlayacak arkadaşlar
arıyoruz. Hikayeleri
seviyoruz. Sadece hissetmek değil,
paylaşmak da istiyoruz. Kendimizi
ifade etmek ve mümkünse bunu iyi yapmak istiyoruz. İlgi çekmek istiyoruz.
İlgileniyoruz. Bu dünya
üzerinde birlikte yaşıyoruz.
İçinde bulunduğumuz kaotik dünya ise, tüm olumsuzluklarına rağmen, hala
güzelliğiyle gözlerimizi kamaştırıyor.
Onu cennete de cehenneme de çeviren biz; tüm insanlarız. Her ne kadar bunu çoğu zaman fark
edemesek de.
Doğaçlama tiyatro (impro) oyuncuları
olarak seyircimizin karşısına çıktığımızda elimizde ne oynayacağımıza dair
hiçbir veri olmaz. Bildiğimiz tek
şey gösteri formatının ne olduğudur.
Daha sonra birtakım temalar, yönelimler alınır ve gösteri başlar. Yapmamız gereken şey seyirci
karşısında, sahneleri anında her hangi bir hazırlık yapmadan
görselleştirmek. Tamamen doğaçlama
olan bu sahnelerin seyircinin ilgisini ve katılımını sağlaması gerekse de bazen
çuvallanır. Ancak doğaçlama
seyircisi bu riski alarak gelir...tabii ki bir yere kadar. Hayatın akışı içinde de bizi zamanın
hızına uyduran şey doğaçlama yeteneğimizdir. Ne kadar plan yaparsak yapalım bizi doğaçlama davranmaya
iten ‘aksiliklerle’ karşılaşırız ve üstesinden geliriz veya gelemeyiz.
-Pekiyi sahnede çuvallama riskini en aza indirmek
ve ortalamanın üstünde bir doğaçlama gösteri gerçekleştirebilmek için ne
gerekir?
-Tabii ki ‘değişebilen ve geliştirebilen’ bir
oyuncu olmamızı sağlayacak kaslarımızı çalıştırmak.
-Bu kaslar nasıl çalışacak?
-Oyun oynayarak.
Doğaçlama Tiyatro -İmpro- İçin El Kitabı
hazırlanırken, doğaçlama tiyatro sanatıyla ilgilenen profesyonel-amatör kişi
veya topluluklar, oyuncular, oyuncu adayları, mesleğini daha dinamik ve
eğlenceli bir şekilde yürütmek isteyen eğitimciler, takım çalışmasında uyumu ve doğru enerjiyi amaçlayanlar ya
da sadece birlikte eğlenmek isteyenler için, doğaçlama tiyatro üzerine temel
bilgileri ve oyunları bulabilecekleri kullanımı kolay bir rehber olması
amaçlandı.
Kitap modern doğaçlama tiyatronun (impro)
dünya ve Türkiye’deki tarihini anlatan
bölümle başlıyor. Daha
sonra doğaçlama oyunculuğun temel prensipleri üzerine öneri ve tavsiyelerin
olduğu bölüm geliyor. Kitabın
sonunda ise hemen hemen hepsi İstanbulimpro doğaçlama topluluğu olarak
deneyimlediğimiz, ürettiğimiz ve biriktirdiğimiz oyunların arasından seçilen
yüzellinin üzerinde doğaçlama oyunun açıklamalarını bulacaksınız. Bunların yanında, kitap içinde dağınık
olarak, çeşitli sanatçı ve düşünürden doğaçlama üzerine kısa alıntılar ve
-destekleyici olacağını umduğumuz- doğaçlama çalışma süreçleri üzerine
gözlemlerin anlatıldığı üç yazı, çerçevelerle ayrılmış olarak bölüm aralarında
yer almaktadır.
Hadi iyi oyunlar.
Koray Tarhan
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder