13 Kasım 2010 Cumartesi

BU BANA BİR ŞARKIYI ANIMSATTI

MICHAEL POLLOCK'UN MÜZİKAL DOĞAÇLAMA KOMEDİ İSİMLİ KİTABI'NDAN FAYDALI BİR BÖLÜM


BU BANA BİR ŞARKIYI ANIMSATTI

Seyirciden alınan yönelimler doğrultusunda çalışma

Bir şarkı söylemek için, şarkıyı başlatacak bir fikre ihtiyacınız var. Bu fikri size seyirci verecek. İşte size seyirciden yönelim almak için bazı yöntemler:

  1. Varolmayan bir şarkı ismi?
  2. T harfiyle başlayan bir sözcük. (Herhangi bir harf?)
  3. Hırdavatçıdan satın aldığınız en son şey nedir?
  4. Birinin size söylediği en güzel söz nedir?
  5. Bir sıfat alabilir miyim? Bir isim alabilir miyim? (ikisini yan yana koyup bir şarkı ismi yapın)
  6. Annenizin size verdiği bir nasihat?
  7. Doğada bulunan bir şey; yağmur ya da büyük kanyon gibi?
  8. Sizi çılgına çeviren bir şey?
  9. Elli dolardan pahalı, yüz dolardan ucuz bir şey?
  10. Aşık olduğunuzda nereye gidersiniz?

Kimi zaman seyircinin kendisi de çok komik cevaplar verebilir;

Soru: Aşık olduğunuzda nereye gidersiniz?

Cevap: Michigan!

Diyelim ki seyirci yönelim olarak (yunuslar!) gibi bir sözcük verdi. Şimdi ne yapacaksınız? Beklenmedik. İşte müzikal doğaçlamanın büyülü sırrı bu noktada ortaya çıkıyor. Şimdi türlü çeşitli yanılsamalar yaratmak üzeresiniz.

“Bayanlar baylar, bu basit yönelimi izninizle kabul ediyoruz, ve…”

Daha önceden var olmayan bir şarkıyı havadan zembille indireceksiniz. İzleyenler iyi bir şakı duymanın ve sizin yaratıcılığınızın katalizörü olmanın keyfini yaşayacaklar. İlk olarak “Yunuslar”ı, ilahi bir melodi, kafiye ve melodi ile ele alacağız ve yönelimi alınan kişiyi bir kahraman haline getireceğiz. Bir yönelimi çok iyi bir şekilde kullandığımız zaman, yönelimi alınan seyirci de onore olacaktır.

Anlamlı bir şarkı yaratmanın en iyi yolu merkeze bir ilişki yerleştirmektir. Tina Turner “Aşkın bununla ne ilgisi var?” diye sorar. Tabii ki her şeyiyle. Aşk şarkısı şarkı yapmanın tek yolu değildir. İyi Gemi Lolipop’un muhteşem güzelliklerinden ya da bir cin olmanın harikalıklarından bahsedebilirsiniz. Kimi zaman böyle seçimler yapmak daha uygundur.

Ancak aşk şarkısı yaparak asla bir hata yapmış olmazsınız.

Aşağıdaki iki örnekten hangisi daha ilgi çekici?

  1. Yunuslar ne kadar da güzel

Ne harikadır yunus olmak

Gülümsüyorlar sanki yüzyüze

Oynarlarken engin denizde

Yunuslar, güzelim yunuslar

Oynar sıçrar güneşte

Parlak, ışıl ışıl ve nadide

Dersiniz eğleniyorlar işte

Bu örnek bir çocuk şarkısını andırıyor, bu tercih de edilmiş olabilir. Eğer öyleyse iyi ve yönelim de doğru kullanılmış diyebiliriz. Eğer seçenekleriniz daha genişse, gerçekten ilgimizi çekecek bir şeylerin peşine düşmek daha iyi olacaktır… örneğin tutku!

  1. Sensiz günlerim çok uzun

Öylece baktım zamana

Gün batımı bile renksiz

Sen olmayınca yanımda

Ummazdım bir daha göreceğimi

Tutmuştur dedim bir başkası elini

Yoksa denizde yitik iki yunus muyduk

Daima arayan birbirini?

İşte şimdi Yunuslar şarkısı tutkuyla dolu bir hal aldı. “Yunuslar” yönelimi iki aşık için bir metafor olarak kullanılmış oldu. Tabii ki bir süre yönelimi şarkı içinde kullanmadık ve şarkının sonunda kullanınca sürprizli bir şekilde ortaya çıktı. Yönelimi hemen şarkının içine yerleştirmek nasıl mükemmel oluyorsa, geciktirerek kullanmak da çok güzel sonuçlar ortaya koyabiliyor.

Bu sözler çok mu komik? Pek değil. Ancak seyirci, bir şarkının anında yaratım mucizesi karşısında kendisini gülmekten alamayacak ve kıkırdamaya başlayacaktır. Dediğimiz gibi espri yapmak için uğraşmanıza hiç gerek kalmayacak. Yaratıcılığınız her nerdeyse ortaya çıkmasına izin verin ve sadece seyirciden aldığınız yönelimi iyi bilinen bir şarkıymışçasına güzel bir şekilde yaratmaktan başka bir şeye odaklanmayın. Eğer bunu yaparsanız, inanın bana, kahkahalar kendiliğinden gelecektir.

Seyirciden alınan yönelimin şarkı sözleri için bir sıçrama tahtası olarak kullanılması, yönelimle çok alakalı sözler ortaya koymaz. Öte yandan, şiirsel ilhamın yaşamsal deneyimle, bir aşk hikayesi ya da peşinde koşulan bir rüya, bağlantısını sağlamaktadır. Duygu ve tutku dolu bir resim çizmek, popüler bir şarkı yaratmanın en iyi yoludur.

Ve… piyanist çalmaya başlar, sıra bizdedir. Eğer beş saniye veya daha önce şarkıyı söylemeye başlarsanız, mükemmel. Anındalık büyülü bir etki bırakır. Öyle ya da böyle, harekete geçmelisiniz. Giriş müzikal bir atmosfer yaratırken, hiçbir şey söylemeyip, “boşluğu” oyunculuğunuzla da doldurabilirsiniz, müzikle birlikte hareket edebilir, bir sandalyeyle oynayabilirsiniz.

Piyano girişi devam ederken konuşmak da harika sonuçlar doğurabilmektedir. Eğer başka bir oyuncuyla beraber oynuyorsanız, onunla küçük bir diyalog, aranızdaki ilişkiyi göstermeye yarayacak harika bir fırsat olarak kullanılabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder