Doğaçlama
Tiyatro hızına devam ediyor. Yeni topluluklar ortaya çıkıyor,
sahnede kahkaha ve alkış oranı arttıkça artıyor. Doğaçlama, televizyoncuların ucuz proje iştahıyla yaratıcı fikirleri berbat ederek çalmaları sonucu ekranlarda
ucube seyirliklere dönüşüyor. Bu çarkın ürettiği uzmanlar
aracılığıyla yeni doğaçlama oyuncuları yetişiyor ve döngü
devam ediyor. Onaltı yılda ülkede neredeyse Doğaçlama
Tiyatronun gelişimiyle yarışacak tek sektör herhalde inşaat
sektörü olabilir. Evet mimari, inşaat yaşamsal ama bu konuda
yapabileceklerimiz Toki ve benzeri hay klas rezidanslar mı?
Yaşadığımız evler bize ne kadar nefes aldırıyor, oralarda
yaşadığımız anıları sosyal paylaşım ağları dışında
anlamlı hikayelere dönüştürebiliyor muyuz? Nedir hayattan
beklentimiz ve üretmek istediklerimiz ortaya çıkardıklarımızla
ne kadar örtüşüyor? Sadece alkış ve kahkaha peşinde miyiz?
Böyle rahat mıyız? Yoksa başka imkanların mümkün olup olmadığını
sorup nerede durduğumuzu sorguluyor muyuz?
Dan
Diggles Improv for Actors kitabında doğaçlama topluluklarını iki
kategoriye ayırmış. Doğaçlama Tiyatro içinde ömür
tüketenlerin ortaya çıkardıkları sahne pratiğini sorgulamaları
için kolay bir reçete. Sizin teşhisiniz nedir? Siz ne tip bir
doğaçlama topluluğuna dahilsiniz? Her daim komiklik şakalar
peşinde bir Şakacı Doğaçlama mı? Yoksa Öyküsel Doğaçlama
mı? Ne çeşit bir iş dönüyor etrafınızda? Alın size
reçetesi, teşhisinizi kendiniz yapın, bundan sonrasını Dan
Diggles anlatıyor:
“İki
doğaçlama çeşidi arasında bir ayrım yaptım; şakacı
doğaçlama ve öyküsel doğaçlama. Birçok insan
doğaçlama tiyatrodan bahsederken; iki stand up komedyeninin
birbirlerini alt etmeye çalıştığı gösterilere rastlamış
oldukları için şakacı doğaçlamayı anlamakta. Bu yetenekli ve
donanımlı sanatçılar arasında gerçekleşirse pekala eğlenceli
olabilir. Ancak bu çeşit bir doğaçlama yetersiz oyuncuların
elinde fazla yarışmacı ve tehlikeli olabilir.
ŞAKACI
DOĞAÇLAMA
-
Şakacı doğaçlama size ve sizin seyirci karşısında bireysel başarınıza ya da çuvallamanıza odaklıdır. Yaratmış olduğunuz karakterin, oyuncu arkadaşınızın yarattığı karakterle olan çatışması ve karakterinizin başarıya ulaşıp ulaşmamasıyla ilgisi yoktur.
-
Bu başarı ya da çuvallamanın kriteri zeka ve esprilerdir. Bunlar da sıklıkla ve süratle gelmelidir.
-
Öncelikli ilişkiniz seyirciyledir. Aslına bakarsanız, şakacı doğaçlamacılar, seyirciden kahkaha alacaklarından emin olduklarında, sık sık oyuncu arkadaşlarını sahnede yüzüstü bırakırlar, onların tekliflerini red eder, onları küçümsemek eğiliminde olurlar.
-
Gerçekten gayet yüksek derecede rekabete dayalı olabilir. Sonuç olarak oyuncu arkadaşınız güvenini kaybedebilir ve kendisini kapatabilir. Onun desteğini kaybedersiniz ve en nihayetinde sahne de batağa saplandıktan sonra seyircinizin de ilgisini kaybedersiniz.
-
Rekabetçi ve seyirci odaklı Şakacı Doğaçlamanın içinde geliştirilen yetenekler, paylaşımcı ve partner odaklı prensiplere dayalı tiyatro metni alanına kolaylıkla adapte edilemez.
ÖYKÜSEL
DOĞAÇLAMA
-
Öyküsel Doğaçlama karakterin bir başka karakter karşısında başarısı ya da yıkımı üzerine odaklanmıştır. Sizin oyuncu olarak seyirci karşısındaki başarınız ya da çuvallamanıza odaklı değildir. İronik olarak karakteriniz çuvalladığında siz oyuncu olarak başarılı olabilirsiniz.
-
Mizah, karakterinizin hedefi doğrultusunda ortaya koyduğu tutkulu kovalamacadan çıkar, sizin zekice bir takım lakırdılar düzmenizden çıkmaz.
-
En birinci ilişkiniz sahneyi paylaştığınız oyuncu arkadaşınızladır, seyirciyle değildir.
-
Paylaşımcıdır.
-
Paylaşımcı olduğu için partnerinize güven aşılarsınız ve sonuç olarak birlikte eğlenmeye başlarsınız. Böylelikle kendinizi daha büyük ve spontan seçimlere rahatlıkla bırakalabilirsiniz.
-
Zeki olmaya dayanmadığı için çok daha kolaydır. Ve size karşı da aynı şekilde davranan partnerinize güven duygusu aşılamanız sayesinde çok daha eğlenceli olmaktadır.
Şakacı
Doğaçlamada dramatik aksiyonu kahkaha uğruna kurban edersiniz ve
bu çoğunlukla partnerinizin zararına olur. Öyküsel Doğaçlamada
ise aynı tiyatro metinlerinde olduğu gibi partnerinizle birlikte
dramatik aksiyonu kurmak için çalışırsınız.
Bu
arada Öyküsel Doğaçlama da farklı açılardan olmak koşuluyla
Şakacı Doğaçlama kadar eğlencelidir. Şakacı Doğaçlamanın
eğlenceli olmasının nedeni yapılan şakalardır. Bunlar
hazırcevaplığa ve fazlasıyla zekaya bağlıdırlar. Öte yandan
Öyküsel Doğaçlamada mizah karakter temellidir. Güçlü
tutkulara ve görüşlere sahip insanlar bilinmeyen bir geleceğe
doğru atılırlar, bu süreçte kontrolü bırakır ve onları
üstesinden gelmeleri gereken süreçlerin ortasına atarsınız.”
Öyküsel
Doğaçlama'da paylaşım ve hikaye anlatımı yoluyla kollektif bir
tiyatronun yaratıcı oyuncuları olmak ya da zekice şakalarınızı
seyirciyle paylaşma inceliğini göstermek üzere sahneyi Şakacı
Doğaçlama ile gümbürdetmek tamamen size kalmış. Hangisi para
eder başka bir tartışma konusu ama anlatacak hikayeleri olanlar
için Öyküsel Doğaçlama büyülü olanaklarını sınırsızca
önünüze seriyor. Sonunu bilmediğiniz bir maceraya çıkmaya
hazır mısınız yoksa zekanızın güvenli labirentlerinde mutlu
musunuz? Uzaklardan bir kahkaha sesi geliyor, duyuyor musunuz?
Koray
Tarhan
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder