Mark Tutton-
18 Şubat 2010 tarihinde CNN için yazdığı yazı
Çeviren: Koray Tarhan
Artık iş dünyasında çabuk düşünüp doğru karar
vermek herzamankinden daha önemli.
Bu yüzden kimi ticaret okulları yaratıcılık ve liderlik gibi
yeteneklerin öğretilmesinde doğaçlama derslerini kullanır oldu.
Birçok
insan doğaçlamanın metinsiz komedi tarzı tiyatrolarda kullanıldığını düşünse de
bir çok spontan tiyatro tarzına uygulanmaktadır. Bu işin uygulayıcıları doğaçlamayı iş dünyasını hedef alan
eğitimlerde kullanmanın şakaya gelmeyeceğini ifade ediyor.
Ticaret
Doğaçlamaları isimli kurumun CEO’su ve Duke Üniversitesi
Fuqua Ticaret Okulu’nda görevli
Yar. Doç Robert Kulhan, uzun yıllardan bu yana sahnede doğaçlama performans
yapmış ve şimdilerde ticaret
üniversitesi öğrencilerine ve yöneticilere doğaçlama öğretiyor.
Kulhan CNN’e
yaptığı konuşmada ‘Doğaçlama sadece komediyle alakalı değil, tepki
verebilmekle—yüksek derecede odaklanma, şimdi ve burada olabilmekle alakalıdır’
dedi.
Doğaçlama insanlara tepki verme ve
uyum sağlamayı öğretirken aynı
zamanda da yaratıcılığı, inovasyonu, iletişimi, takım çalışmasını ve liderliği
öğretebilir.
Borsa ve finans alanında çalışmadan önce
doğaçlama komedyeni olan Lakshmi Balachandra, MIT Sloan İşletme Fakültesinde
Doğaçlama Liderlik dersleri vermekte ve Harvard Ticaret Okulu’nda konuk öğretim
görevlisi olarak çalışmakta. MIT Sloan’da İşletme Mastırı yaparken, ticari
kariyerinde doğaçlama eğitiminden kazandıklarını ne kadar çok kullandığını
farketmiş.
Balachandra CNN’e ‘Doğaçlama, çabuk
düşünüp karar vermeyi, hazırlıksız olduğunuz durumlar karşısında reaksiyon
gösterebilmeyi ve uyum sağlamayı öğretir’ dedi. Ardından ‘Bu da kontrolünüz dışında gelişen olaylar
karşısında liderlik ve müzakere yeteneğinize etki eder. Müzakere dinamik bir
süreçtir—bu süreçte hızlı düşünüp karar vermek ve uyum sağlayabilmek
zorundasınız.’ diye ekledi.
Kulhan ve Balachandra, doğaçlamanın
anahtarının ‘Evet, ve...’ prensibi olduğu konusunda hemfikirler. Her ikisi de bu düşüncenin özellikle iş
dünyası için geçerli olduğuna inanmaktadırlar. Doğaçlama sanatsal performans diğerlerinin söylediklerini
iyi dinlemeyi, ifade edileni kabul etmeyi ve öyküyü bunun üzerine ilerletmeyi
gerektirir. İş dünyası jargonuyla
söyleyecek olursak, masaya getirilen her fikri kabul etmek ve bu fikri
ilerletmek anlamına gelir.
Kulhan, bu şekilde ‘yargılamayı askıya
alma’nın beyin fırtınası ve yaratıcı düşünme için olmazsa olmaz olduğunu ifade
etti. Ancak yüksekten uçan
yöneticiler için koşulsuz kabul ediş her zaman o kadar da kolay değil.
Kulhan ayrıca ‘İş dünyasında, zamanın
yüzde yüzünde, yüzde yüz doğru olmak gerektiği konusunda yanlış bir kanı
hakim. Gerçek ise zamanın yüzde
onunda yüzde yüz doğru olabildiğinizdir, geri kalan zamanlarda bir seçim yapmak
zorunda kalırsınız’ dedi. ‘Eldeki
sonsuz veriyi değerlendirme sürecinde kararsızlığa ya da doğru olmak
gerekliliğinin baskısından doğan bataklığa saplanırız. Bu yüzden her zaman doğru olmak zorunda
olduğumuz hissine kapılırız. Fakat
bir seçim yaptığınızda uyum sağlamak, reaksiyon geliştirmek ve ihtiyacınız olan
değişkenleri işler hale getirmek için fırsatınız vardır.’ diyen Kulhan, doğaçlama
prensiplerinin iş dünyasında becerilerini bileylemek isteyenlere yardımcı
olabileceğini, doğaçlama dersi almamış olanların bile doğaçlama prensiplerini
hayatlarına uygulayabileceklerini ifade etti.
‘Bunun bir yolu kendizi
denetlemenizdir—gerçek hayatta ne yaptığınıza ve yaptığınız şeyin başka insanları
nasıl etkilediğine dikkat edin’.
‘Bahsettiğimiz ‘Evet, ve...’ prensibini
evde ya da toplantıda deneyin.
Yagılamalarınızı askıya almaya, bu prensipleri gerçek hayatınızda da
uygulamaya çalışın’.
Lakshmi Balachandra’nın beş doğaçlama (impro) kuralı:
1- ‘Evet, ve.’ Durumu kabul edin ve üstesinden gelin, geliştirin.
2- Soru sormaktan kaçının. İş dünyasında işlerini yapan insanlara durmadan soru sormanın onları nasıl etkilediğinin farkına varmalısınız.
3- Dinlemek. Bir diyalogda insanlar genellikle gerçekten dinlemek yerine kendi zihinlerinden geçenlerle meşguldürler. Üstüne üstlük etrafta dikkat dağıtacak çok sayıda bilgisayar ve akıllı telefon bulunmakta. Odaklanmış bir dinleme gerçekten yaşamsal bir yetenektir.
4- Bilgi ekleyin. İşlerin istediğiniz yolda ilerleyebilmesi için katkıda bulunmalısınız.
5- Göz teması. Çalışma ortamında vücut diline dikkat etmek önemlidir. Telefonda konuşurken bile karşıdaki kişinin ne hissettiğine dair ipuçları elde edebilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder