8 Eylül 2009 Salı

5 TEMEL İMPRO KURALI

Burada internette dolaşan bir dizi impro kuralı var. Bu kuralların kaynağının kim olduğunu da bilmiyoruz. Eğer siz biliyorsanız bizi de bilgilendirin.

1) Reddetmeyin

Reddetmek doğaçlama sırasında sahnenin kötüye gitme nedenleri arasında birinci sıradadır. Oyuncu arkadaşınızdan gelen önerileri her reddettiğinizde sahnenizin unufak olması kaçınılmazdır. Örn: Oyuncu A) ‘Merhaba, adım Jim, dükkanıma hoş geldiniz.’ Oyuncu B) ‘Burası bir dükkan değil, uçak. Ayrıca sen de Jim değil bir antilopsun.’

2) Açık uçlu sorular sormayın

‘Kimsin sen?’ gibi açık uçlu sorular sahne katilidirler çünkü arkadaşınızı her ne yapıyorsa onu yapmaktan alıkoyarak size cevap yetiştirmek zorunda bırakır. Arkadaşınıza her açık uçlu soru sorduğunuzda onu ‘ilginç’ birşeyler yaratma zorunluluğuna sokarsınız. Bu durumda sahnenin birlikte oluşturulması gibi birşey ortadan kalkmış olur. Artık yapmak istemediğiniz bir işi birine zorla yaptırmaktasınızdır.

3) Komik olmak zorunda değilsiniz

Doğaçlamanın püf noktası, komik olmaktan kaçındıkça sahnelerinizin daha komik olacağıdır. Neden? Çünkü yapabileceğiniz en iyi doğaçlama biçimi ‘komik’ olmaktan çok ‘ilginç’ sahne yaratmanızdır. İlginç bir sahne yarattığınızda komik olan şaşırtıcı bir şekilde ortaya çıkar.
İzlenecek en iyi yollar; karakterinize yapışmanız, söylenen hikayeye yapışmanız ve oynamakta olduğunuz sahnenin gerçekliği içinde kalmanızdır.

4) Sizin iyi görünmeniz, arkadaşınızı iyi göstermekten geçer

Sahnedeyken partnerinizin iyi görünmesi, (anlaşılması, özgür olması) doğaçlamanın daha iyiye gitmesine ve tabiiki sizin de iyi görünmenizi sağlar. Sıklıkla oynadıkları karakter ya da öyküyle alakalı harika fikirleri olduğunu söyleyebileceğim oyuncuların sahneye atıldıklarını gördüm. Harika ama tahmin edin ne oluyor? Partnerinizin muhtemelen sizin küçük şeytani beyninizde ne fikirlerin piştiği konusunda hiçbir fikri yoktur. Dolayısıyla ne reaksiyon göstereceğini bilemez. Sahneyi kötü bir noktaya götürdükten sonra fikrinizin ne kadar olağanüstü olduğunun hiçbir önemi yoktur.

5) Hikaye anlatın

Hikaye anlatmak unutulmaması gereken en önemli ve uygulanması en zor kuraldır. İmpronun gerçek sihri oyuncuların tamamen rastlantısal yönelimler (muslukçu ve taksi şöförü cüzzamlılar kolonisinde ayakkabı satıyorlar) alarak bir şekilde ‘işleri yoluna koymaları’dır. Eğer bütün bu beşbenzemez parçalar biraraya getirilebilirse ilginç bir hikayeye doğru yol alınabilir. Oyuncuların yapması gereken budur, bize bir hikaye anlatmak.


Kaynak: http://improvencyclopedia.org

Çeviri: Koray Tarhan

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder